Ramowy program szkoleń dla podmiotów zewnętrznych
Ramowy program szkoleń dla podmiotów zewnętrznych
1. Niepełnosprawność – Dostępność – Wsparcie
Szkolenie z zakresu problemów i potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Jego głównym celem jest przełamywanie barier komunikacyjnych w kontakcie z osobami o szczególnych potrzebach. Szkolenie skierowane jest do pracowników instytucji publicznych oraz sektora prywatnego, mających w ramach wykonywanej pracy kontakt z osobami z niepełnosprawnościami.
Wymiar godzin szkolenia – 8.
Program szkolenia:
- Kim jest osoba z niepełnosprawnością.
- Praca a przekonania dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością.
- Różni ludzie – różne potrzeby.
- Czy pomóc? Jak pomóc? – granice wsparcia.
Szkolenie prowadzą specjaliści ds. dostępności komunikacyjnej:
- mgr Justyna Markitoń
- mgr Elżbieta Kozłowska
2. Wykluczamy bariery
Szkolenie z zakresu występujących barier komunikacyjnych w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością oraz sposobów ich niwelowania. Ośmiogodzinne spotkanie skierowane jest do kadry administracyjnej instytucji publicznych oraz sektora prywatnego.
Program szkolenia:
- Ogólne zagadnienia dotyczące niepełnosprawności.
- Savoir-Vivre wobec osób ze szczególnymi potrzebami.
- Różne sposoby komunikacji z osobami z niepełnosprawnością.
- Jak rozmawiać z trudnym klientem?
- Wprowadzenie do ETR (tworzenia tekstów łatwych do czytania i zrozumienia).
Szkolenie prowadzą specjaliści ds. dostępności komunikacyjnej:
- mgr Justyna Markitoń
- mgr Elżbieta Kozłowska
3. Kontakt z klientem ze szczególnymi potrzebami
Szkolenie przedstawiające sposoby komunikacji z osobami z określonymi rodzajami niepełnosprawności w wymiarze 8 godzin. Skierowane do kadry technicznej instytucji publicznych oraz sektora prywatnego.
Program szkolenia:
- Ogólne zagadnienia dotyczące niepełnosprawności.
- Savoir vivre wobec osób ze szczególnymi potrzebami.
- Komunikacja z osobami poruszającymi się na wózku.
- Komunikacja z osobą z niepełnosprawnością wzroku.
- Komunikacja z osobą z niepełnosprawnością słuchu.
- Komunikacja z osobą z zaburzeniami psychicznymi.
Szkolenie prowadzą specjaliści ds. dostępności komunikacyjnej:
- mgr Justyna Markitoń
- mgr Elżbieta Kozłowska
4. Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami
Szkolenie mające na celu przedstawienie problematyki zatrudniania osób z niepełnosprawnościami, obowiązujących w tym zakresie przepisów prawnych, uprawnień pracowniczych osób z niepełnosprawnościami oraz możliwości otrzymania dofinansowania zatrudnienia osoby z niepełnosprawnością w wymiarze 6 godzin. Skierowane do kadry zarządzającej instytucji publicznych oraz sektora prywatnego.
Program szkolenia:
- Rodzaje i stopnie niepełnosprawności. Orzeczenie o niepełnosprawności.
- Regulacje prawne oraz rozwiązania ułatwiające zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami.
- Przystosowanie stanowiska pracy do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Uprawnienia pracownicze osób z niepełnosprawnościami. Zarządzanie zespołem różnorodnym.
- Dofinansowania do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami.
Szkolenie prowadzi specjalista ds. dostępności prawnej i mediacji:
- mgr Karolina Słotwińska
5. Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi w miejscu pracy
Szkolenie z zakresu obowiązujących przepisów prawnych dotyczących przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy, ze szczególnym uwzględnieniem dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami. Spotkanie, zaplanowane na 8 godzin, skierowane jest do pracowników administracji publicznej, redaktorów stron www, redaktorów Biuletynu Informacji Publicznej, osób pracujących z systemami elektronicznego obiegu dokumentów, pracowników działu marketingu.
Program szkolenia:
- Pojęcie mobbingu (cechy i rodzaje mobbingu, źródła mobbingu, identyfikowanie i rozpoznawanie mobbingu, odpowiedzialność pracodawcy).
- Pojęcie dyskryminacji (dyskryminacja bezpośrednia i pośrednia, molestowanie, molestowanie seksualne, odpowiedzialność pracodawcy).
- Wewnętrzna polityka antymobbingowa i antydyskryminacyjna w zakładzie pracy (przykładowe rozwiązania w zakresie profilaktyki, działań interwencyjnych oraz naprawczych).
Szkolenie prowadzi specjalista ds. dostępności prawnej i mediacji:
- mgr Karolina Słotwińska
6. Dostępność dokumentów cyfrowych w standardzie WCAG 2.1
Szkolenie w wymiarze 6 godzin z zakresu umiejętności przygotowania dokumentów dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz prawidłowego stosowania wymagań WCAG 2.1. Skierowane do pracowników administracji publicznej, redaktorów stron www, redaktorów Biuletynu Informacji Publicznej, osób pracujących
z systemami elektronicznego obiegu dokumentów, pracowników działu marketingu.
Program szkolenia:
- Jakie elementy i zasoby informacyjne muszą, a jakie nie muszą być dostępne cyfrowo?
- Dostępny dokument tekstowy (Word).
- Dostępna prezentacja (Power Point).
- Dostępny arkusz kalkulacyjny (Excel).
- Dostępne dokumenty PDF (Adobe Acrobat Pro DC).
Szkolenie prowadzą specjaliści ds. dostępności cyfrowej:
- mgr Konrad Mielko
- mgr Janusz Słotarski
7. WCAG 2.1 w praktyce – dostępne strony www
Szkolenie w wymiarze 7 godzin z zakresu przygotowania treści internetowych dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz prawidłowego stosowania wymagań WCAG 2.1. Skierowane do webmasterów strony www, redaktorów strony www, pracowników reklamy internetowej, pracowników obsługujących Biuletyn Informacji Publicznej, projektantów stron www.
Program szkolenia:
- Wprowadzenie do WCAG w kontekście stron www.
- Postrzegalność.
- Funkcjonalność.
- Zrozumiałość.
- Solidność.
- Narzędzia stosowane do analizy stron www.
Szkolenie prowadzą specjaliści ds. cyfrowej:
- mgr Konrad Mielko
- mgr Janusz Słotarski
8. Podstawy Polskiego Języka Migowego
Szkolenia z zakresu podstawowych zwrotów w Polskim Języku Migowym w środowisku pracy, umożliwiające podstawowy kontakt z klientami głuchymi w wymiarze 8 godzin.
Program szkolenia:
- Osoby głuche w odbiorze społecznym. Podstawowe zasady kontaktu.
- Zwroty grzecznościowe. Gramatyczna ekspresja twarzy.
- Zwroty i wyrażenia przydatne na stanowisku pracy.
- Pantomimika jako element komunikowania się w języku migowym.
- Warsztaty z komunikowania się. Praktyczne wykorzystanie wiedzy i umiejętności – przełamywanie barier w komunikowaniu się z osobą niesłyszącą.
Szkolenie prowadzi tłumacz i wykładowca języka migowego: mgr Joanna Hryniuk
9. Polski Język Migowy dla pracowników obsługi
Szkolenie z zakresu podstawowych zwrotów w Polskim Języku Migowym w środowisku pracy, umożliwiające podstawowy kontakt z klientami głuchymi w wymiarze 20 godzin.
Program szkolenia:
- Osoby głuche w odbiorze społecznym. Tożsamość kulturowa osób Głuchych.
- Funkcjonalne następstwa braku słuchu i wynikające z nich zasady kontaktu.
- Daktylografia i liczebniki.
- Formy grzecznościowe i ich intensyfikacja. Ćwiczenia mimiczne.
- Gramatyczna ekspresja twarzy.
- Znaki kierunkowe.
- Czasy w Polskim Języku Migowym.
- Warsztaty z komunikowania się.
Szkolenie prowadzi tłumacz i wykładowca języka migowego: mgr Joanna Hryniuk
10. Polski Język Migowy dla kadry administracyjnej i zarządzającej
Szkolenia z zakresu podstawowych zwrotów w Polskim Języku Migowym w środowisku pracy, umożliwiające podstawowy kontakt z klientami głuchymi w wymiarze 20 godzin.
Program szkolenia:
- Osoby głuche w odbiorze społecznym. Tożsamość kulturowa osób Głuchych.
- Funkcjonalne następstwa braku słuchu i wynikające z nich zasady kontaktu.
- Daktylografia i liczebniki.
- Formy grzecznościowe i ich intensyfikacja. Ćwiczenia mimiczne.
- Gramatyczna ekspresja twarzy.
- Znaki kierunkowe.
- Czasy w Polskim Języku Migowym.
- Słownictwo specjalistyczne, przydatne zwroty i wyrażenia.
- Warsztaty komunikowania się. Praktyczne wykorzystanie wiedzy i umiejętności – przełamywanie barier w komunikowaniu się z osobą niesłyszącą.
Szkolenie prowadzi tłumacz i wykładowca języka migowego: mgr Joanna Hryniuk